ChristenUnie stemt van harte voor een autoluwe binnenstad

Afbeelding van WhatsApp op 2024-01-22 om 15.42.00_5fdf8664.jpgdonderdag 25 januari 2024 16:00

In de raadsvergadering van donderdag 18 januari heeft de ChristenUnie Kampen van harte ingestemd met het Parkeerplan voor een autoluwe binnenstad. Met het instemmen is een plan vastgesteld wat voor de komende tien jaar uitgangspunt voor het beleid zal zijn. Daarmee stemt de fractie voor de zo gewenste uitbreiding van de parkeermagneten, wat uiteindelijk moet leiden naar minder autoverkeer in de binnenstad.

Participatie

Het plan is tot stand gekomen na intensief overleg tussen verschillende betrokken partijen. De ChristenUnie ziet een zorgvuldig proces waarin de intentie van de belanghebbenden om tot elkaar te komen leidend was. De voorzitter van de begeleidingsgroep riep de raad op om het plan integraal aan te nemen, omdat dit plan voor alle betrokkenen het meest haalbaar is.

Parkeermagneten

Het plan voorziet in de realisatie en uitbreiding van twee parkeermagneten, Schans Buitenwacht en Burgemeester Berghuisplein, en een onderzoek naar een nieuwe magneet bij de Boven Havenstraat. Daarnaast wordt de huidige magneet op de kop van Brunnepe creatiever ingedeeld en zal er onderzoek gedaan worden naar mogelijk parkeren onder het hertenkamp. Een parkeermagneet is een grote gratis parkeerplek van waaruit de binnenstad van Kampen makkelijk te voet te bereiken is.

Parkeervergunningen en betaald parkeren

De binnenstadbewoners met een parkeervergunning krijgen meer ruimte om te parkeren, doordat de plekken waar een vergunning voor nodig is 24/7 beschikbaar zijn. Daarnaast wordt betaald parkeren uitgebreid op zes dagen per week tot tien uur ’s avonds. Een motie om ook op zondag betaald te parkeren kreeg van zeven partijen geen steun. De fractie van de ChristenUnie wil het proces met betrokken partijen niet frustreren.

Henry de Jong

9. Henry de Jong-min

Reacties op 'ChristenUnie stemt van harte voor een autoluwe binnenstad'