Voorbereidingskrediet IJsseldelta-Zuid

woensdag 25 juli 2012 13:32

In de raadsvergadering van 12 juli besloot de raad om € 650.000,- beschikbaar te stellen om het bestemmingsplan voor IJsseldelta-Zuid af te ronden. Een groot bedrag waar we in eerste instantie best van schrokken. We hebben uitvoerig doorgevraagd op de besteding van dit geld en uiteindelijk hebben we geconcludeerd dat de activiteiten die van dit geld betaald worden noodzakelijk zijn voor het project. Graag leggen we uit waarom we mee zijn gegaan in het project Ijsseldelta-Zuid.

Toen de Rijksoverheid jaren geleden besloot om een gebiedsreserving te leggen op het gebied ten westen van de Zwartendijk, was Kampen zo verstandig om mee te gaan in plannen voor een integrale gebiedsontwikkeling. Had Kampen dat niet gedaan, dan was de reservering blijven liggen, hadden we onze toenmalige woningbouwplannen niet kunnen uitwerken en hadden we mogelijk op termijn met een groen kanaal gezeten dat het landschap en de landbouw behoorlijk verstoord had. Alle reden dus om met een heleboel partijen dit gebied integraal te gaan ontwikkelen. Daarbij is afgesproken dat Kampen het bestemmingsplan zou leveren. Er is geen reden om ons niet aan die afspraak te houden, zeker niet nu de Tweede Kamer groen licht heeft gegeven voor aanleg van de bypass. Wel is het zo dat de kosten van het bestemmingsplan hoger zijn opgelopen dan we dachten, wat met name komt door wijziging van de plannen die behoren tot de verantwoordelijkheid van het Rijk. Bijvoorbeeld het niet doorgaan van de lange zomerbedverlaging. We zijn dan ook blij dat de wethouder met de provincie gaat overleggen of het redelijk is dat Kampen al deze voorbereidingskosten draagt.