Perspectiefnota

woensdag 25 juli 2012 13:34

Op donderdag 12 juli behandelde de Raad de Perspectiefnota. Dit is de nota die elk jaar in juni vastgesteld wordt en waarin het financiële beleid voor de komende vier jaren wordt verwoord. In de begrotingen (die elk jaar in november worden vastgesteld krijgen de besluiten definitief vorm).

De Raad besloot om € 3 mln te bezuinigen en daarvoor was een hele lijst met bezuinigingsvoorstellen opgesteld. Het was niet eenvoudig om af te wegen waar we wel en waar we niet op willen bezuinigen. Ook al omdat we twee jaar geleden ook al € 5 mln bezuinigd hebben.  Met deze nieuwe bezuinigingsronde zal er echt in de activiteiten van organisaties gesneden moeten worden. En dat is natuurlijk heel vervelend.

Als ChristenUnie hebben we de visie dat de samenleving zelf weer tot activiteit moet komen.

In het verleden was het GPV tegen de invoering van de AOW omdat dat de eigen verantwoordelijk van de mensen zou doen wegvagen. Dit toch wat extreme standpunt deelt onze fractie niet, maar het is wel zeker zo dat de verzorgingsstaat tot gevolg heeft gehad dat mensen zich minder verantwoordelijk voelen voor elkaar. De overheid lost immers al je problemen op. Dit zal in de nabije toekomst wezenlijk anders worden. Burgers zullen weer veel meer verantwoordelijkheid voor elkaar moeten gaan dragen. In onze optiek kan dat tot gevolg hebben dat mensen en samenlevingsverbanden weer opbloeien.

Afgezien van dit alles wil de ChristenUnie waar mogelijk de kwetsbare mensen in onze samenleving ontzien. Daarom dienden we een motie in voor het behoud van schoolzwemmen voor het speciaal onderwijs. Ook dienden we een motie in om de logopedische screening van 5-jarigen te behouden. Beide moties werden aangenomen.