Rijk reserveert 1,2 miljoen euro voor restauratie Bovenkerk!

Bovenkerk Kampenwoensdag 04 oktober 2023 22:42

De ChristenUnie is heel blij te horen dat het Rijk bereid is om 1,2 miljoen euro beschikbaar te stellen voor restauratie van de Bovenkerk van Kampen. De kerk is ruim anderhalf jaar geleden namelijk in de steigers gezet, omdat er grote scheuren bleken te zitten in de gewelven van de kerk en boven het beroemde orgel. Deze scheuren zijn ontstaan als gevolg van verzakking van de kerk en de toren.

Al langere tijd vragen wij aandacht voor de staat van de Bovenkerk. In mei van dit jaar heeft de gemeenteraad van Kampen, op verzoek van de ChristenUnie, een informatief bezoek gebracht aan de Bovenkerk en zijn de raadsleden bijgepraat. En in maart van dit jaar kwam zelfs Stieneke van der Graaf, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, naar Kampen om een bezoek te brengen aan de Bovenkerk. Naar aanleiding van haar bezoek heeft zij vervolgens vragen gesteld aan de staatssecretaris van Cultuur & Media om een financiële bijdrage beschikbaar te stellen vanuit het Rijk voor de restauratie en herfundering van de Bovenkerk.

Recent heeft het Rijk dus 1,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor restauratie. Ook de provincie heeft 7 ton voor haar rekening genomen. En in juli 2023 heeft de gemeenteraad van Kampen eveneens een bedrag van € 500.000,00 bijgedragen. Met het geld wat nu beschikbaar is, kan noodzakelijke restauratie aan de Bovenkerk gelukkig grotendeels worden gedaan. Maar om te voorkomen dat in de toekomst opnieuw scheurvorming zal ontstaan, zal ook onderzoek moeten worden gedaan naar herfundering van de kerk. Dit zal nog miljoenen extra kosten. We moeten dus blijven lobbyen!

MW

Reacties op 'Rijk reserveert 1,2 miljoen euro voor restauratie Bovenkerk!'