Verkiezingscongres: Geloof in de samenleving

Screenshot_20231006-074221.pngmaandag 09 oktober 2023 11:51

Het verkiezingscongres van de ChristenUnie op zaterdag 30 september 2023 in Zwolle stond in het teken van de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023.

Mirjam Bikker “weg van het kille marktdenken”
ChristenUnie-lijsttrekker Mirjam Bikker wil weg van het kille marktdenken in overheid, kinderopvang en volkshuisvesting. Op het congres zei ze ook af te willen van de ik-tatuur waar je eigen geluk helemaal jouw verantwoordelijkheid is. Ze herhaalde haar eerdere pleidooi voor zorgzame gemeenschappen. Bikker zei ook dat de val van het kabinet zeer heeft gedaan.Maar we blijven bij onze principes. Het kabinet kwam bijna drie maanden geleden ten val na onenigheid over het asielbeleid. De ChristenUnie is op al die momenten precies dezelfde partij. Niet in voor
opgelegde deadlines. Wel in voor het oplossen van echte problemen waar mensen voor staan. Met elkaar gaan we laten zien waar die ChristenUnie voor staat, omdat Nederland dat zó nodig heeft. Hoop. Recht doen. Vrede zoeken. En zo geloven wij voluit in de samenleving. Met een roeping voor de nood van deze tijd.

Een samenleving waarin iedereen meedoet
Verder zei Mirjam o.a.: “bij de algemene beschouwingen hebben we geknokt voor rust in het huishoudboekje. We hebben ons ingezet dat kinderarmoede niet toeneemt, maar afneemt. Maar ook om de bodem van het bestaan van mensen die zo hard werken maar niet rondkomen. Daarom gaan we altijd weer tekeer tegen alle schulden-industrieën die mensen erin zuigt. Er is een groep mensen die niet in beeld zijn, de mensen die ziek thuis zijn waar niemand het over heeft. Wij willen niet dat mensen buiten de samenleving vallen. Wij richten ons op de plekken waar het  samenleven moeilijk is. Waar mensen in de knel zitten. Waar het onder druk staat door stress, door bureaucratische regels, door prestatiedruk, door armoede, of simpelweg miskend worden. Voor mij heeft ‘elk leven waarde’. Daarom zal de ChristenUnie voor hen opkomen. En dat geldt ook voor de schepping. Ook als daar onzichtbaar geleden wordt.
Op de knieën en met de mouwen opgestroopt. Omdat we willen dat er een samenleving is waarin iedereen meedoet. Weg van het kille marktdenken. Weg van een overheid die eigenlijk kijkt naar een kinderopvang alsof dat een markt is. Of een volkshuisvesting die lang alleen maar betaalbaar was voor mensen met een dikke portemonnee. Weg met de
ik-tatuur waar je eigen geluk helemaal jouw eigen verantwoordelijkheid is. En waar je bij een beetje pech helemaal wegzakt. Waar we de schepping uitputten. En waar jongeren bang zijn voor de toekomst. En ik wil dat dat anders wordt. En daarom bouwen wij op en werken we aan zorgzame gemeenschappen. Dat is dat we de ander hoogachten en er voor hem of haar zijn, dat we de ander zien en wat hij kan, en dat we de ander helpen en om hulp vragen als dat nodig is. Zo helpen wij elkaar. En dan noem ik de ouderenzorg. In Nederland worden steeds meer mensen ouder. En wat is dat kostbaar en wat een geschenk en daar mogen we dankbaar voor zijn. Want ieder leven is voluit van waarde.
De ChristenUnie staat als kleinste coalitiepartner op tegen de stevige randen en scherpe randen van het markt- en welvaartsgeloof. En we roeiden lang tegen de neoliberale stroom in. Waar we niet alles tegen konden houden.

Bestaanszekerheid en bestaansangst
Heel veel jongeren die ik het afgelopen jaar gesproken heb zeiden: “Mirjam, er is nog iets anders. Er is ook bestaansangst”. Dat gaat verder dan alleen je portemonnee. Als jij geen huis kan vinden, als jij je zorgen maakt om het huis wat onze aarde is en hoe het daarmee zal gaan. Als jij teveel stress ervaart en je mentale gezondheid daardoor onder druk staat. Als jij het gevoel hebt dat je er alleen voor staat. Dan is er bestaansangst. En ik weiger te geloven dat dat de kern is van onze samenleving. Onze studenten verdienen hoop en dat onze kinderen een huis kunnen vinden waarin ze kunnen wonen en dat we samenwerken aan een samenleving waar er hoop is. We hadden al die boeren zekerheid gegund, allermeest die jonge boeren, die heel goed weten dat het aan de ene kant anders moet, maar ook gewoon rust willen. Rust aan hun keukentafel om rond te komen. Een goede omgang met ons land. Dat je kan bestaan als gezin. Ook strijden we tegen eenzaamheid en dat mensen samen opstaan om elkaar vooruit te helpen. Wij zijn bereid om hoop te brengen, om te geloven in iedereen. Dat jij erbij hoort in onze samenleving. Dat we samen gaan bouwen”.

Volledige speech Mirjam Bikker:
Zie het verkiezingsprogramma:
Kandidatenlijst
De kandidatenlijst die is vastgesteld tijdens het congres is een mix van ervaren Tweede Kamerleden en nieuwe sterke volksvertegenwoordigers uit regio en stad. Lijsttrekker Mirjam Bikker staat bovenaan met direct daarachter Kamerleden Pieter Grinwis (2) en Don Ceder (3). De hoogste nieuwe kandidaat komt uit Overijssel en is Alwin Te Rietstap (4). Hij is wethouder in Hardenberg waar hij zich dagelijks bezighoudt met thema’s als klimaat, economie, bereikbaarheid en het verbinden van verschillende regio’s. Joëlle Gooijer-Medema (5), voorheen werkzaam in de zorg en bij het Leger des
heils, is de hoogste nieuwe vrouw op de lijst. Op dit moment is zij wethouder jeugd, ouderen en armoede in Delft. De ChristenUnie-lijst is een afspiegeling van kandidaten uit het hele land. In de top tien is dat zichtbaar met zittend Kamerlid Nico Drost uit Rhenen (6), Tobias Holtman uit Aalten (7), Cora Otter uit Bennekom(8), zittend Kamerlid
Stieneke van der Graaf uit Groningen (9) en Michel Klein uit Bussum (10).

Zie de kandidatenlijst:

Reacties op 'Verkiezingscongres: Geloof in de samenleving'