Schaalsprong in IJssel Vecht Delta

zaterdag 10 december 2011 21:26

Schaalsprong in IJssel Vecht Delta.

Als u de titel van dit artikel leest zult u ongetwijfeld denken waar gaat dit over.

Deze titel hoort bij een document van de provincie Overijssel en de steden Zwolle en Kampen. Dit document gaat over hoe we onze regio zien ten opzichte van de rest van Nederland.

De verwachting is dat door een steeds verder dicht slippend wegennet en gebrek aan ruimte in de Randstad, meer bedrijven en inwoners zullen kiezen voor de regio Zwolle Kampen. De gunstige ligging, de goede ontsluiting en de goede arbeidsmoraal zijn hier mede de oorzaak van.

Door de ontwikkelingen die op ons afkomen, moet er een goed visie gevormd worden. Je kunt denken aan voldoende ruimte voor bedrijven en woningen, maar ook wat te doen als door de toename van al deze activiteiten ons huidige wegennet weer volloopt.

De ChristenUnie heeft aangegeven dat voor haar de menselijke maat belangrijk blijft.

Het document gaat ook in op de toekomstige peil verhoging van het IJsselmeer. De opstellers van de nota stellen voor om de wateropgave niet als een bedreiging te zien, maar juist als een kans. Dit klinkt mooi, maar op dit moment kunnen we de risico's van de IJsselmeer peil verhoging nog moeilijk overzien. Het kan best zijn dat de IJsselmeer peil verhoging een opgave is die voor de regio een maat te groot is.

Daarom hebben we in een motie aan het college gevraagd om alvast op voorhand onderzoek te gaan doen naar de te verwachten gevolgen van de IJsselmeer peil verhoging. En de uitkomsten daarvan bij de rijksoverheid onder de aandacht te brengen. Deze motie is met algemene stemmen aangenomen.