Bovenhavenstraat

woensdag 28 december 2011 13:43

Bovenhavenstraat

De panden aan de Bovenhavenstraat zijn oud en vervallen. In het verleden zijn al meerdere pogingen gedaan om daar iets aan te doen, maar telkens bleken plannen niet haalbaar. Vooral omdat het te duur uitvalt. In april 2011 werd daarom besloten de villa te restaureren en de overige panden te slopen. Groen Links was het daar niet mee eens en vroeg tijd om zelf te komen met een plan. Groen Links deed dat ook en kwam met een –op papier- mooi plan.

In werkelijkheid was dit echter opnieuw een plan dat financieel absoluut niet haalbaar is. Tenminste niet zonder forse financiële bijdrage van de gemeente, waarbij te denken valt aan enkele miljoenen euro's.

Dit vindt de ChristenUnie niet reëel. De gemeente heeft meer dan voldoende projecten lopen die risicovol zijn en ook veel geld kosten. De gemeente heeft moeite genoeg om alle lopende projecten goed af te ronden. Het is dus niet denkbaar om er nu een risicovol en duur project bij te nemen. Op een later moment, wanneer lopende projecten zijn afgerond, kan dat wel denkbaar zijn.

De ChristenUnie heeft daarom tegen de plannen van Groen Links gestemd. Andere partijen deden dat ook, waardoor het plan het niet gehaald heeft.
Wel is afgesproken dat de gemeente met de grondeigenaren in het gebied gaat overleggen of er wellicht een planstudie gedaan kan worden. Hierbij geldt echter als voorwaarde dat de gemeente  geen risicodrager of opdrachtgever is. Verder is in een eerder stadium al afgesproken dat, als de gebouwen gesloopt gaan worden, bij herbouw in de toekomst de huidige gevellijnen hersteld moeten worden.