Koopzondag in Kampen?

woensdag 28 december 2011 13:40

ChristenUnie is geen voorstander van koopzondag

Vanuit het christelijke geloof pleit de fraktie van de ChristenUnie Kampen voor zondagsrust. Een collectieve rustdag is buitengewoon waardevol in een hectische, soms dolgedraaide samenleving.

Wij willen ruimte geven voor het geestelijke en sociale leven van mensen. De ChristenUnie ziet de zondagsrust dan ook als een goede gave van God. Het is zowel voor christenen als voor niet-christenen waardevol om een ritme van werken en rusten te hebben. Daarbij streven wij niet naar een hele gedetailleerde discussie over wat wel en niet toelaatbaar is op zondag.

De ChristenUnie heeft zich in het verleden op dit onderwerp geconformeerd aan de afspraken die gemaakt zijn in de binnenstad visie.

Vandaar dat ik de bewuste passage nog eens wil noemen:

De zondag neemt in Kampen een eigen plaats in. Met een consumptiegerichte winkelzondag of met toeristische attracties onderscheidt Kampen zich niet. Wel met een culturele zondag binnen het uitgangspunt van rust op zondag als collectief en openbaar goed en de mogelijkheid op individuele wijze de zondag al of niet als christelijke feestdag te vieren met respect voor ieders mening.

Dit wordt door veel kampenaren op prijs gesteld. De ongestoorde individuele en collectieve kerkelijke beleving vormt daarbij een uitgangspunt. Evenals de geestelijke vrijheid en het rustig wonen op zondag in de binnenstad.

Dit betekent dus geen koopzondagen, kermisattracties of andere grootschalige commerciële activiteiten, en een terughoudend beleid ten aanzien van vergunningen voor andere activiteiten op zondag. Binnen die randvoorwaarden kan de culturele zondag een eigen plaats innemen, met een markante Kamper invulling, als essentiële meerwaarde in de hectische wereld De culturele zondag moet er zijn voor de eigen bevolking en de toerist die zich als gast gedraagt.

Dit kan bijvoorbeeld door rustpunten in de stad (kerken, parken, pleinen en binnenplaatsen), het deelnemen in kerkelijke erediensten, gepaste muziek, kunst op straat en in het plantsoen, natuurbeleving, opening musea en de nieuwe toren, cultuurhistorische rondleidingen, de IJsselkade met thuiskomst van de bruine vloot.

Hier komt duidelijk naar voren dat de rust als een belangrijk onderdeel van de zondagsbeleving in Kampen wordt ervaren.

We zijn als fraktie dan ook van mening dat dit het uitgangspunt dient te zijn bij het te voeren beleid.

Want als we ook de zondag niet meer onttrekken aan deze toch al drukke wereld, dan slachten we eigenlijk de kip-met-de-gouden-eieren: dan wordt het na verloop van tijd normaal dat je óók je zondag ertegenaan gooit, dan kost het ons op den duur onze vrijheid. En dat …. dat is zonde!