Van declaratieregeling naar couponnensysteem

woensdag 28 december 2011 14:08

In de raadsvergadering van 22-12-2011 heeft de fractie van de ChristenUnie ingestemd met het intrekken van de verordening voor de declaratieregeling. De declaratieregeling  wordt vervangen door een systeem waarbij couponnen kunnen worden ingeleverd. Beide regelingen zijn bedoeld om mensen met inkomens tot 110% van de bijstandsnorm te ondersteunen bij hun deelname aan de samenleving.

De declaratieregeling wordt ingetrokken omdat  een groot deel van het budget wordt uitgekeerd voor de telefoon. Hiermee ontstaat iets van “inkomensondersteuning” en dat is wettelijk niet toegestaan. Het couponnensysteem kan heel handig worden gekoppeld aan activiteiten waarvoor mensen de deur uit moeten. De bibliotheek. Lidmaatschap van een sportvereniging. Bezoek aan een theatervoorstelling. Schoolreisje. Tien-badenkaart voor het zwembad.

Het couponnensysteem wordt overgenomen van Deventer waar de ervaringen erg positief zijn. De ChristenUnie wil wel graag dat in april 2012 een eerste indruk wordt gegeven van het nieuwe systeem in Kampen. Dan gaan we ook bekijken of de gemeenteraad een verordening wil maken. Uiteraard is een belangrijk discussiepunt wat je precies met een dergelijk systeem wilt bereiken. Het antwoord van onze fractie luidt: deelname aan sportieve-, culturele-, educatieve- en maatschappelijke activiteiten. Kortom: deelname aan de samenleving.

Cor Wursten, raadslid