Raadspraat Johan Witteveen: Kansen en uitdagingen

DSCF2341[1]woensdag 27 januari 2016 07:01

Het jaar 2016 is al weer enkele weken oud. De gemeenteraad heeft de eerste vergaderingen al weer gehad. Enkele voor de ChristenUnie belangrijke bespreekpunten:

Herinrichting Ebbingestraten:
Tijdens de behandeling heeft de fractie van de ChristenUnie aangegeven dat de herinrichting van de Ebbingestraten niet kan wachten op de vaststelling van een nieuw verkeerscirculatieplan medio 2017. De slechte staat van het wegdek en de onveilige situatie bij de poorten vraagt om actie.

Wij vinden dat bij het onderzoek het eerder genomen besluit om op een deel van de Ebbingestraten éénrichtingsverkeer in te stellen heroverwogen moet worden. Daarnaast is de fractie van mening dat het nu al instellen van een verbod op doorgaand vrachtverkeer helpt om de verkeersveiligheid op de Ebbingestraten te vergroten.

Het is zeker belangrijk een goede verkeerscirculatie voor bezoekers van de binnenstad te regelen zodat de bereikbaarheid geborgd is en sluip- en zoekverkeer voorkomen wordt.
In de komende raadsvergadering zal de fractie hier opnieuw aandacht voor vragen.

Kampereiland:
Via het jaarplan 2016 is de raad geïnformeerd over plannen die in 2016 verwezenlijkt moeten worden. Op deze manier krijg je inzicht over de manier waarop omgegaan wordt met het ‘erfgoed van de vaderen’. Een prachtig gebied, dat sinds 1363 verbonden is met de gemeente Kampen. De pacht van de landerijen is al eeuwenlang een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente.

Er komen een aantal stevige uitdagingen aan. Het duurzaam en structureel op peil brengen van inkomen en rendement vraagt beleid en keuzes maken. Schaalvergroting van de bedrijven en zorg voor de landschappelijke kwaliteit is nodig om het gebied vanuit verschillende gezichtspunten aantrekkelijk te houden. Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat de pachters goed gefaciliteerd worden ook al zijn er ongetwijfeld aanzienlijke investeringen nodig om dat te bereiken. Ook hier geldt ‘de cost gaet voor de baet uyt’.

De ChristenUnie heeft ook aandacht gevraagd voor de consequenties die de 13% pachtprijsverhoging kan hebben voor een aantal pachters, zeker als je kijkt naar de huidige perspectieven. Bij problemen moet de menselijke maat gehanteerd worden bij het zoeken naar oplossingen.

Regionale woonafspraken
De ChristenUnie heeft ingestemd met de regionaal gemaakte woonafspraken. In de loop van de laatste jaren hebben gemeenten samen te veel bouwgronden in ontwikkeling gebracht en dan is het belangrijk om samen te overleggen en afspraken te maken hoe het teveel wordt teruggedrongen.

De gemeente Kampen moet nu de plannen voor de lokale behoefte terugbrengen tot nu reële groottes. Daarbij moeten er keuzes gemaakt worden tav plannen die niet meer doorgaan en dat is niet gemakkelijk.
Wij zijn van mening dat bij de uitwerking van de afspraken aandacht moet zijn dat op tijd bijgestuurd kan worden zodat er geen tekort komt aan voldoende beschikbare woningen voor de inwoners van de gemeente Kampen.

Afgesproken is dat op een later moment over de bovenregionale opgave, de 1100 woningen die nu in Reeve gepland zijn, afspraken worden gemaakt tussen Kampen en Zwolle en de provincie. De ChristenUnie gaat ervan uit dat in het verleden gemaakte afspraken gestand worden gedaan, overheden moeten naar burgers en elkaar betrouwbaar zijn.

Reacties op 'Raadspraat Johan Witteveen: Kansen en uitdagingen'